Convegno Good for All: Towards a Paradigm Shift. Blockchain Law and Governance

Il Convegno è stato organizzato dal Dipartimento di diritto pubblico italiano e sovranazionale dell’Università degli Studi di Milano, con il patrocinio dell’Ordine degli Avvocati di Milano, e si propone di portare all’attenzione di un pubblico di Accademici, Studenti, Professionisti e mondo dell’Industria le sfide che le nuove tecnologie stanno portando agli Istituti tradizionali del diritto, dell’economia e del sociale. I panel che si succederanno saranno dedicati a tematiche specifiche: dopo l’introduzione da parte delle Istituzioni, CONSOB e Banca d’Italia, due esperti internazionali si interrogheranno sulle questioni più di sistema che derivano dall’espansione di blockchain. Seguiranno poi panel in cui si tratterà di questioni economiche, quindi anche dei riflessi delle cripto-monete sul mondo della finanza; parallelamente si indagherà sui presunti nuovi modelli contrattuali, i c.d. smart (legal) contracts, che hanno sempre maggiore diffusione. La mattina del 26 si riuniranno Esperti per discutere sul come blockchain possa essere messa al servizio di uno sviluppo sostenibile, nonché essa possa modificare i procedimenti di risoluzione delle controversie. Si tratterà infine di GDPR e privacy rispetto ai quali la blockchain sembra porsi come ostacolo. I lavori saranno chiusi da un esperto di CODEX, The Stanford Center for Legal Informatics.
Gli Ospiti relatori, internazionali, europei e italiani, appartengono al mondo dell’Accademia, delle Istituzioni nonché Professionisti di settore; insieme porteranno le loro specifiche competenze di settore, per discutere se, e come, le nuove tecnologie, in particolare i sistemi di registri distribuiti e la blockchain, stanno portando al cambio di paradigma. Si rifletterà, dunque, su temi di grande attualità, mantenendo un approccio di integrazione con il passato, non già di opposizione.
In tal senso, si rifletterà anche su come le nuove tecnologie potranno, e dovranno, essere messe al servizio dello sviluppo sostenibile per implementare i Sustainable Development Goals.

INFORMAZIONI PRATICHE
Good for All: Towards a Paradigm Shift. Blockchain Law and Governance.
Quando: 25 – 26 ottobre 2019
Dove: Università degli Studi di Milano, Sala Napoleonica, Via Sant’Antonio 12, Milano
Come: registrazione libera www.eventbrite.com/e/good-for-all-towards-a-paradigm-shift-blokchain-law-and-governance-tickets-75171551133.
Contatti: Benedetta Cappiello (benedetta.cappiello@unimi.it)

ENGLISH VERSION

Conference Good for All: Towards a Paradigm Shift. Blockchain Law and Governance, 25 and 26 October 2019, the Napoleonic Hall (Sala Napoleonica) of the University of Milan.

The conference is organized by the Department of Italian public law and supranational of the University of Milan, under the patronage of the Milan Bar Association. The event aims to bring to the attention of academics, students, professionals and the world of industry the challenges that new technologies are bringing to traditional institutions of law, economics and social sciences. The panels are dedicated to a variety of specific issues: after the introduction by major national institutions, including CONSOB and the Bank of Italy, two international experts will examine the most fundamental issues arising from the blockchain expansion. We will then discuss economic issues, and therefore also the effects of crypto-coins on the world of finance; at the same time, new contractual models will be investigated, the so-called smart (legal) contracts, which are becoming increasingly widespread. On the morning of the 26th, Experts will meet to discuss how blockchain can be put at the service of sustainable development, and how it can impact on dispute resolution procedures. Finally, we will talk about the GDPR and the privacy aspects with which the blockchain poses new challenges. The work will be closed by a CODEX expert, The Stanford Center for Legal Informatics.
All guest speakers, international, European and Italian, belong to the university world, institutions and sector professionals; together they will bring their specific sector skills, to discuss whether, and how, new technologies, in particular distributed register systems and the blockchain, are leading to a paradigm shift. We will therefore reflect on highly topical issues, with an approach aimed at integrating innovations with the past.
In this sense, we will also reflect on how new technologies can, and must, be placed at the service of sustainable development to implement the Sustainable Development Goals.

PRACTICAL INFORMATION
Good for All: Towards a Paradigm Shift. Blockchain Law and Governance.
When: 25 – 26 October 2019
Where: University of Milan, Napoleonic Hall (Sala Napoleonica), Via Sant’Antonio 12, Milano
How: register at www.eventbrite.com/e/good-for-all-towards-a-paradigm-shift-blokchain-law-and-governance-tickets-75171551133.
Contacts: Benedetta Cappiello (benedetta.cappiello@unimi.it)

10 ottobre 2019